LIS internundervisning – 3 årig rotasjonsplan regionale samlinger
12 regionale onsdagssamlinger over 3 år, 6 undervisningstimer pr samling, 72 timer fordelt på tre år
I Generell klinisk kompetanse – 4 læringsmål – 4 hele samlinger (24 timer)
II Undersøke og vurdere – 7 læringsmål
III Behandling og psykososiale tiltak – 2 læringsmål
IIIV Spesifikk klinisk kompetanse – 19 læringsmål
V Annen spesifikk kompetanse – 0 læringsmål (lover, forskrifter, retningslinjer)
VI Kommunikasjon og samhandling – 1 læringsmål
VII Helsefremmende og samfunnsmedisinsk arbeid – 3 læringsmål
VIII Ledelse – 0 læringsmål
1 år: Generell klinisk kompetanse – læringsmål 1. – 4.
UKE 38 sept: Samling 1: Terapeutisk allianse – 6 t (ANSVARLIG: OUS)
UKE 48 nov: Samling 2: Kommunikasjonsferdigheter, håndtere relasjon til traumatiserte pasienter, personlighetsforstyrrelser, overføring-motoverføring i kommunikasjonsarbeid – 6 t (ANSVARLIG: MANIFESTSENTERET)
UKE 7 febr: Samling 3: Brukermedvirkning, MI, feedbackverktøy (REGIONAL KOMPETANSETJENESTE, BRUKERGRUPPER – (ANSVARLIG: OUS)
UKE 12 mars: Samling 4: Kunnskap om rusmidler (utekontakt, sosial vakttjeneste, politi, Folkehelseinstituttet – trender i psykoaktive stoffer) (ANSVARLIG: AHUS )
2 år: Undersøke og vurdere – 7 læringsmål – 3 samlinger a 6 timer
Behandling og psykososiale tiltak – 2 læringsmål – 1 samling a 6 t
UKE 38 sept: Samling 5: Vurdere pas. funksjonsnivå og ressurser innenfor ulike livsområder og endringsmotivasjon– grad av avhengighet og rusmestring (ANSVARLIG: VESTRE VIKEN)
UKE 48 nov: Samling 6: Anerkjente kartleggingsverktøy Europ-ASI o.l., vurdere sosial bakgrunn og tilknytning, kulturell ramme herunder religiøsitet (ANSVARLIG: INNLANDET )
UKE 7 febr: Samling 7: Innhente og vurdere opplysninger/komparentopplysninger, påvirkningsfaktorer i oppvekst og utviklingshistorie, skolegang/arbeid, vold og seksuelle overgrep, omsorgssvikt (ANSVARLIG: ØSTFOLD )
UKE 12 mars: Samling 8: LAR, aversiv behandling, blokkerende behandling, tenningsreduserende behandling, bruk av vanedannende legemidler, placeboeffekter, medikamenters psykologiske betydning (ANSVARLIG: TELEMARK/BORGESTAD )
3 år: Spesifikk klinisk kompetanse – 19 læringsmål – 3 samlinger a 6 t
Kommunikasjon og samhandling – 1 lm + helsefremmende og samfunnsmedisinsk arbeid – 3 læringsmål – 1 samling på 6 t.
UKE 38 sept: Samling 9: Vurdere psykiske lidelser/følgetilstander med rus og avhengighetstilstander, rusutløste og psykoseliknende tilstander (SERAF:..?) (ANSVARLIG: BORGESTAD/TELEMARK/MANIFESTSENTERET)
UKE 48 nov: Samling 10: Endokrinologi (anabole steroider – hvordan slutte, testosterontilskudd, kjønnshormoner, stoffskifte, diabetes) (ANSVARLIG: BORGESTAD )
UKE 7 feb: Samling 11: Rusrelaterte somatiske skader, mage-tarmsystem (alkohol), lungelidelser – KOLS, spirometri, rhabdomyolyse, begynnende nyresvikt etter injiserende rusinntak (ANSVARLIG: VESTFOLD)
UKE 12 mars: Samling 12: Likemannsarbeid, selvhjelpsgrupper, brukerorganisasjoner, tiltak mot overdoser, selvmord, vold, skadereduserende sekundærforebyggende tiltak, kunnskapsspredning om rusmidler og folkehelse, tobakk (ANSVARLIG: SØRLANDET)
- av 75 LÆRINGSMÅL TSB SOM SKAL DEKKES AV INTERNUNDERVISNING
I.GENERELL KLINISK KOMPETANSE (4 LM)
- Beherske møtet m pas og pårørende respektfullt og fordomsfritt
- Selvstendig kunne fremme brukermedvirkning i pas. egen behandling og endringsprosess
- ikke internundervisning
- Ha god kunnskap om rusmidler
- UNDERSØKE OG VURDERE (7 LM)
- Selvstendig kunne vurdere pas
. funksjonsnivå og ressurser innenfor ulike livsområder og endringsmotivasjon, grad av avhengighet og rusmestring - Selvstendig kunne ta opp rus/anamnese og bruke systematisk samtale
- Selvstendig kunne bruke anerkjente kartleggingsverktøy EuropASI o.l.
- Selvstendig kunne vurdere sosial bakgrunn og tilknytning, og kulturell ramme herunder religiøsitet
- Selvstendig kunne anvende og integrere utredning/kartlegging som er utført av annet tverrfaglig personell
- Ikke internundervisning
- Selvstendig kunne innhente og vurdere opplysninger, ev komparentopplysninger om påvirkningsfaktorer i oppvekst og utviklingshistorie, skolegang/arbeid, ressursfaktorer, sårbarhet, risikofaktorer og forhold til rettsvesenet, herunder faktorer som familiær disposisjon, pasientens styrke og motstandskraft, vold og seksuelle overgrep, omsorgssvikt
- -22. Ikke internundervisning
III. BEHANDLING OG PSYKOSOSIALE TILTAK (2 LM)
23.-26. Ikke internundervisning
- Selvstendig kunne vurdere indikasjon for psykoterapi ved ulike lidelser, herunder selvstendig kunne utføre motiverende intervju, teknikker hentet fra kognitiv terapi, psykoedukative metoder, stabiliserende traumebehandling
28.-29. Ikke internundervisning
- Selvstendig kunne vurdere indikasjoner, kontraindikasjoner og interaksjoner, og iverksette farmakologiske behandlingstiltak for rus- og avhengighetslidelser: substitusjonsbehandling (LAR), aversiv behandling, blokkerende behandling, tenningsreduserende behandling, bruk av vanedannende legemidler, placeboeffekter og medikamenters psykologiske betydning.
- Ikke internundervisning
IIIV. SPESIFIKK KLINISK KOMPETANSE (19 LM)
- -34. Ikke internundervisning
- Selvstendig kunne vurdere psykiske lidelser og følgetilstander hos pasienter med rus og avhengighetstilstander. Selvstendig kunne vurdere rus/ og situasjonsrelaterte psykiske symptomer versus psykisk sykdom
- Ikke internundervisning
- Selvstendig kunne diagnostisere og vurdere behandlingsbehov ved psykoselidelser, rusutløste psykoselignende tilstander
- Selvstendig kunne diagnostisere og vurdere behandlingsbehov for affektive lidelser, bipolar type 1, bipolar type 2, depresjon (ulike typer)
- Selvstendig kunne diagnostisere og vurdere behandlingsbehov og initiere behandling av disse, herunder tvangslidelser, sosial fobi, andre fobier, panikkangst, posttraumatiske lidelser
- Selvstendig kunne utrede og diagnostisere voksne med ADHD, inkludert initiere behandling og oppfølging
- Ikke internundervisning
- Selvstendig kunne vurdere og diagnostisere personlighetsforstyrrelser
- Selvstendig kunne vurdere og diagnostisere søvnforstyrrelser, og kunne iverksette adekvate ikke-medikamentelle og medikamentelle tiltak
- Selvstendig kunne kartlegge og vurdere behandlingstiltak ved spiseforstyrrelser, selvdestruktiv atferd, selvskading
- Selvstendig kunne vurdere somatisk helsetilstand og kunne vurdere behandlingsalternativer ved: somatiske lidelser, følgetilstander ved bruk av rusmidler, følgetilstander ved bruk av prestasjonsfremmende midler
- Selvstendig kunne vurdere ernæringsstatus og mangeltilstander hos pas. og initiere behandlingstiltak, herunder: BMI, elektrolyttforstyrrelser, vitaminmangel, refeeding syndrome
- Selvstendig kunne vurdere munnhelse og behov for videre undersøkelser
- Selvstendig kunne gjennomføre en orienterende nevrologisk undersøkelse med tanke på å identifisere rusrelaterte nevrologiske skader og følgetilstander herunder: nevropatier, degenerative cerebrale tilstander, perifere skader, ataxier
- Selvstendig kunne utrede og gjenkjenne endokrinologiske sykdommer og følgetilstander relatert til kjønnshormoner, stoffskifte, diabetes, bruk av anabole androgene steroider
- Selvstendig kunne vurdere skader som følge av injiserende atferd, herunder: endocarditt, venetromboser, karskader, lokale infeksjoner og abscesser, systematiske infeksjoner, organskader
- Ikke internundervisning
- Selvstendig kunne vurdere rusrelaterte skader på mage og tarmsystemet, herunder alkoholisk leverskade, mage-tarmskade
- Selvstendig kunne vurdere lungefunksjon og hyppig forekommende og ofte rusrelaterte lungelidelser herunder KOLS, TBC, og kunne anvende funn fra spirometri og O2 metning
- Selvstendig kunne vurdere muskel og skjelettlidelser, inkludert rabdomyolyse
- Ikke internundervisning
- Selvstendig kunne vurdere nyresykdommer og begynnende nyresvikt
- Selvstendig kunne vurdere rusrelaterte infeksjonssykdommer og sikre adekvat behandling
- -60. Ikke internundervisning
- ANNEN SPESIFIKK KOMPETANSE, Lover, forskrifter, retningslinjer (0 LM)
- -62. Ikke internundervisning
- KOMMUNIKASJON OG SAMHANDLING (1 LM)
- Kjenne til likemannsarbeid, selvhjelpsgrupper og brukerorganisasjoner
- -68. Ikke internundervisning
VII. HELSEFREMMENDE OG SAMFUNNSMEDISINSK ARBEID (3 LM)
- Ikke internundervisning
- Selvstendig kunne iverksette systematiske kvalitetssikrede metoder og tiltak mot overdoser, selvmord, vold
- Ha kunnskap om og kunne iverksette skadereduserende og sekundærforebyggende tiltak
- Ha kunnskap om effekten av generelle forebyggende tiltak på gruppenivå, kjenne til ulike arenaer for forebyggende tiltak og ha kunnskap om verdien av generell kunnskapsspredning om rusmidler og folkehelse
VIII. LEDELSE 0 LM
- -75. Ikke internundervisning